Tag management in a nutshell.

Tag manager toolbox

Reeds op 1 oktober 2012 kondigde Google hun tag management oplossing aan. Een nieuwe gratis tool voor het management van je marketing tags. Het begrip “tag management” heeft in tussentijd reeds meer bekendheid verworven, toch moet ik de dag vandaag nog steeds vaststellen dat er nog heel wat verwarring bestaat hieromtrent.

Wat is Tag management?

Tags zijn “code snippets”, welke gebruikt zijn voor bv voor:
het meten van je website (Google analytics tracking code). remarketing conversie tracking etc.
Tag management is een concept ontstaan uit de toenemende vraag naar een agile marketing measurement en tracking ability. Het management en uitvoeren van nodige aanpassingen aan tags is  vaak een tijdrovende bezigheid zijn.

Wat zijn de voordelen van een Tag manager oplossing?

Neem de volgende situatie:

    1. je website maakt gebruik van Google Analytics. Hiernaast heb je één of andere service die je gebruikt voor A/B testing (vb Optimizely).
    2. Je hebt verscheidene formulieren op je website die je wil optimaliseren, Clicktale geeft je de mogelijkheid om je “form analyse” uit te voeren.
    3. Hiernaast hebben jullie continu verschillende campagnes lopen en moet je steeds zorgen dat de conversie pixels op de juiste pagina’s geïntegreerd worden.
    4. Je bent immers een meer gevorderd gebruiker van Google Analytics, werkt vaak met segmentatie en “custom dimensions” moeten met regelmaat toegevoegd worden in je website.

Geen probleem, je weet perfect wat je te doen staat. Alle nodige aanpassingen in je to-do list, meetings georganiseerd, klaar voor de nodige sprints en de development cycle neemt 4 weken.
Realistische situatie, zeker niet agile.

Tag management to the rescue!

Tag managers bieden marketing de controle over hun “little own space”! De nodige aanpassingen worden uitgevoerd in de tag management oplossing. Je kan de nodige aanpassingen uitvoeren en deze onmiddellijk op je website publiceren!
Een tag management oplossing is een schitterende tool voor je “agile online marketing toolbox“!

Tag management integratie.

Een tag manager integreren in je website is echter geen rocket science. Het enige wat je met doen is de container tag plaatsen in de broncode van je website. Plaats deze best onmiddellijk na de <body> tag.

Google Tag Manager container script snippet

Deze code snippet zal je tag manager laden and done!

Conclusie

Tag management is een agile online marketing oplossing. Zorg ervoor dat je onafhankelijk bent van IT en geef jezelf alle vrijheid om je online marketing doelstellingen snel te realiseren.

(Visited 188 times, 1 visits today)

Leave a Comment.