Cross Domain tracking met Google Tag Manager

Cross Domain tracking is één van de topics waar nog al te vaak misverstanden bestaan. Wil je de resultaten van verschillende domeinen meten in één enkel account, dan zal je van cross domain gebruik moeten maken.this is a shoe

Reeds met het overschakelen naar Universal Analytics heeft Google cross domain tracking sterk vereenvoudigd. Je maakt gebruik van de linker.js plugin (Cross Domain Auto Linking), die je toelaat op een eenvoudige manier de cross domain settings te configureren.

Maak je ook nog eens gebruik van Google Tag Manager, is deze job erg snel geklaard.

Stap 1 – Gebruik een “Auto Link Domains” Variabele.

We gebruiken een “Variable” van het type “Constant”. Hier voegen we alle domeinen toe die we willen opnemen in de cross domain configuratie.

auto link variable - cross domain tracking

  • Gebruik enkel de hostnaam van de domeinen de je wil meten.
  • Gebruik een comma als scheidingsteken voor de verschillende domeinen.
  • Voor het domein www.domeinA.com gebruik je gewoon domein.com (gebruik geen “punt” voor het domein)

Stap 2 – Voeg de “Auto Link Domains” Variable toe aan je pageview tag.

Om deze variabele toe te voegen aan je pageview tag open je vervolgens je Google Universal Analytics tag (dewelke je gebruikt voor je pageviews). In de stap “Configure” vind je de optie “More Settings”, ga hier naar “Cross Domain Tracking”. In het Auto Link Domains veld voeg je vervolgens je variable toe als {{Auto Link Domains}}

<pre>Deze aanpassing laat weten aan Google Analytics dat alle hyperlinks, die verwijzen naar één van de domeinen opgenomen in je lijst, voorzien moet worden van de nodige aanpassingen om de nodige parameters toe te voegen die nodig zijn om te meten over de verschillende domeinen.

Stap 3 – Voeg het “allowLinker” veld toe.

Nu Google week welke hyperlinks voorzien moeten worden van de nodige aanpassingen moeten we nog laten weten deze parameters te gebruiken wanneer deze in de Page Path aanwezig zijn. Dit doen we als volgt:

  • Ga naar je pageview tag (zie stap 2)
  • Ga naar “More settings”
  • Kies “Fields to Set”
    • Field Name: allowLinker
    • Value: true

cross domain fields

We are almost there!!

Stap 4 – Erg belangrijk: update je referral exclusion list in je Google Analytics settings.

De referral exclussion list is een lijst van domein namen die je kan instellen in je Google Analytics account. Indien trafiek van deze domeinen naar je website komt, zal Google Analytics de referrals overschrijven en zal de “source/medium” informatie vervangen door “(direct)/(none)”.

Indien er reeds een sessie actief was van deze gebruiker, zal deze sessie opnieuw gebruikt worden. Vergeet deze stap niet uit te voeren. Indien je dit niet zal aanpassen in je Google Analytics account zal je cross domein tracking niet correct werken!

Google Analytics referral exclusion list

Voeg de domeinen toe in je Google Analytics settings, publiceren en here you go. Als je bovenstaande stappen gevolgd heb is nu je cross domain tracking geconfigureerd en werkend!

Eenvoudig of niet?

(Visited 568 times, 1 visits today)

Leave a Comment.